dimarts, 28 de febrer de 2012

dissabte, 25 de febrer de 2012

SENTIR I PENSAR


Hola!
L'editorial Cruïlla ha publicat un material per treballar les emocions i les habilitats socials a infantil.

En aquest material hi podreu trobar:
- contes
- fitxes fotocopiables
- propostes de treball


També, us passem un document que us pot ajudar a reflexionar i a actuar sobre els comportaments disruptius que a vegades apareixen a l'aula.


"PROTOCOLO DE ACTUACIÓN ANTE LA DISRUPCIÓN EN EL AULA" de
Juan Carlos Torrego i Isabel Fernández


dilluns, 20 de febrer de 2012

RECURSOS PER A TOTS/ES

TIJERAS APRENDIZAJE 4 DEDOS

Hola!
Estava buscant per internet i he trobat aquestes tisores!!!! No sabia que existissin. No us ha passat que quan intenteu que els alumnes retallin "bé", sempre us enganxeu els dits???

Per acabar, a l'escola teniu objectes i/o altres recursos que s'adaptin a les necessitats dels infants?


MANIFEST

Hola!
Acabo de rebre aquest manifest i he pensat que era molt adient penjar-ho al bloc. Només dir que no conec l'autor/s, així que si algú els coneix, agrairia que m'ho féssiu saber.  

Sens dubte,
Parlo en català,
penso en català,
escric en català,
somnio en català,
estimo en català,
m'il·lusiono en català,
recordo en català,
imagino en català,
gaudeixo en català,
llegeixo en català,
ploro en català,
m'emociono en català,
treballo en català,
estudio en català,
el meu nom està en català...
visc en català!


I tu?

diumenge, 19 de febrer de 2012

FLOR DEL SOL

La majoria dels pobles petits que he visitat, pengen a l'entrada una flor de color groc. I sabeu per a què? Per protegir-se dels "mals esperits" o de les bruixes.

La flor s'anomena "Carlina" (en honor a Carlemany) o "flor del Sol". Aquesta flor quan està tancada significa que plourà. Cal afegir que quan una bruixa volia entrar en una casa, no ho aconseguia ja que estava moltes hores comptant les punxes.

Potser aquesta informació us pot ser útil si treballeu a l'aula el projecte de les bruixes.

Paraules que podeu treballar: bruixa, bruixot, escombra, barret, caldera, poció, encanteri, vareta màgica,... .

dissabte, 18 de febrer de 2012

US RECOMANEM...UN CONTE SOBRE L'HIVERN



Hola!
Us recomano el llibre il·lustrat "Aviat arribarà l'hivern. Els animals a l'hivern" de Monika Lange (editorial Joventut).

És un llibre fantàstic, amb unes il·lustracions ben boniques i també ens recorda que cal ser "amables" amb els animals ja que a l'hivern no hi ha gaire menjar. Cal afegir que parla dels diferents hàbitats dels animals: els animals que migren, què fan els peixos, les abelles o els cabirols per aconseguir menjar... 


divendres, 17 de febrer de 2012

L'EURITMIA A L'ESCOLA

Hola a tothom!
L'euritmia és l'art en moviment que es centra en l'equilibri, les postures i la veu. Això vol dir a través del cos, s'expressa el que som i sentim.  Cal afegir que va ser creada per Steiner al 1912.

Aquí teniu més informació:

Algú té més informació?

Gràcies per les vostres aportacions.

POR... QUE TOT NO SIGUI PERFECTE


Hola a tots/es!
La majoria dels estudiants de magisteri i els mestres, tenim POR de perdre el control. I sempre sorgeixen mooolts dubtes:
- Ho faré bé?
- Com puc controlar-ho tot?
- Com és que sempre no puc "baixar la guàrdia"?
- Per què MAI surt bé?

En primer lloc, les situacions (nens/es) mai s'acaben de controlar. SEMPRE és una lluita constant de "poders", en el bon sentit: recordar normes, educar, saber calmar els infants, etc. I som mestres per "resoldre" (millorar) això i molt més. No ens ha de fer por (és molt fàcil de dir-ho), perdre una mica el control. "Són coses de la vida i no és bo capficar-se, però això tampoc ho podem evitar".

Us explico dues situacions viscudes aquesta setmana:
- A l'escola tots els nens/es fan "conferències" i el "protagonista" de la conferència de la setmana, trigava una mica en contestar les preguntes. Així que el nen més espavilat de la classe, les responia ell. I clar, això ho estava gravant així que li vaig comentar moltes vegades que en X ho havia de respondre.
- Avui hem fet una rua pel poble i quan hem acabat, hem anat a la classe i tenia dos nens esverats. I clar, hi havia dos pares...així que quan he pogut els he recordat les normes.....Dilluns ja valorarem entre tots la "sessió d'avui". I clar, m'ha fet molta ràbia!!!!

Voleu compartir algunes anècdotes?
Gràcies!


dijous, 16 de febrer de 2012

LA INFLUÈNCIA DE LES "TIC"

Hola a tots i a totes!
Vull iniciar un debat sobre la influència dels dibuixos animats als infants. 
És important que el mestre/a sàpiga quins dibuixos veuen per tal d'estar al corrent i saber de què parlen i entendre "com es comporten". Però clar, no només estan "enganxats" a això, sinó a l'ordinador i a altres coses. El fet que aquests recursos tecnològics siguin visuals, motivadors,...., pot provocar que a l'aula "desconnectin" ja que nosaltres som "avorrits", no canviem de color, podem dir. 

Així que:
-Us heu trobat amb això?
-Què feu per motivar els nens/es? (modular la veu, capses màgiques, titelles,...)

"Anècdotes" o situacions per reflexionar:
- Una mestra va fer unes targes per relacionar grafia-número amb els dibuixos d'en Bob Esponja. Creieu que és positiu? El que veig de positiu o, podem dir trist, és que per captar l'atenció dels infants, cal fer-ho a través dels dibuixos animats. 

- Un dia, un nen de P3 em va dir que si aviat seria l'hora de marxar. Li vaig preguntar que perquè ho deia i em va dir que la seva mare li deixa estar cada dia 1 hora a l'ordinador i que l'altre dia (amb el seu cosí) va estar-hi 1.30h i no li va comentar (m'ho va dir amb molta il·lusió!!!).

Gràcies per les vostres aportacions!  

dilluns, 13 de febrer de 2012

UNA CONFERÈNCIA SOBRE LA LECTOESCRIPTURA

Hola a tots i a totes!
Us adjunto aquest enllaç en el qual es parla de les dificultats de la lectoescriptura. El formador és en Francesc Sedó.

divendres, 10 de febrer de 2012

ACOMIADAMENT TEMPORAL

Hola a tots i a totes!
Estic molt contenta de les vostres aportacions al bloc :)
Com us vaig dir, vam crear aquest bloc per donar a conèixer la maleta que vam construir set mestres d'educació infantil.

Us comunico que la setmana vinent començaré un curs virtual i, segurament, no mantindré actualitzat el bloc. Això sí, sempre que pugui entraré als vostres blocs per "mantenir-me actualitzada".  

Moltes gràcies i ens llegim aviat!

Meritxell

dijous, 9 de febrer de 2012

L'HORT ESCOLAR O L'HORT DINS DE L'AULA?

Hola!!!!

Properament, haurem de treballar l'hort i no en tenim. Com molts de vosaltres, estem en mòduls i pràcticament no hi toca el sol.

Així que us faig algunes preguntes:
- Cal intentar buscar un raconet i fer l'hort?
- Quines hortalisses van bé per aquesta època de l'any (a partir del mes de març)?
- Faríeu l'hort escolar dins de l'aula?
- Teniu altres idees?
- Coneixeu contes, vídeos,..., per introduir l'hort?

Moltes gràcies per les vostres aportacions.

dimecres, 8 de febrer de 2012

RECOMANACIONS A LES FAMÍLIES

Hola a tots/es!

És important que les escoles recomanin llibres a les famílies, als infants,... . Així doncs, m'agradaria saber quins llibres recomaneu o recomanaríeu a les famílies.

Què us sembla el llibre "El trastorn del nen consentit" d'Ursula Obest", de Pagès Editors (2009)?.

Moltes gràcies per les vostres aportacions.  

LA MÀQUINA DE SUMAR


Hola!
La meva paral·lela del curs passat, em va ensenyar un recurs molt interessant per treballar el càlcul: Us presento la MÀQUINA DE SUMAR!!!!
Per construir aquesta "màquina", només necessitem una ampolla de plàstic gran i dues de petites. Les petites les tallem per la meitat més o menys i a l'ampolla gran li fem dos forats pels extrems superiors amb el cúter (heu de vigilar, eh?).
A continuació, fem encabir les dues ampolles petites dins de l'ampolla gran. Ara només ens faltaran cigrons, botons,..., per començar a sumar. Podem posar 1 botó de color vermell dins d'una ampolla petita i 2 botons de color verd, dins de l'altra... i a sumar.   

dimarts, 7 de febrer de 2012

QUÈ US AGRADARIA TENIR A L'ESCOLA?

Hola a tots i a totes!
Sé que serà una pregunta una mica complicada, però sempre va bé ser positius i imaginar que ho podrem aconseguir.

QUINS OBJECTES, MOBLES... us agradaria tenir a l'escola???

Per exemple:
- una taula de llum
- una taula d'experimentació
- una PDI
- una caseta de fusta al pati
- un hort
- una aula per experimentar amb la llum, l'aire,...
- un prestatge per guardar els treballs de plàstica
- una biblioteca d'aula amb coixins, pufs, contes ben il·lustrats,...
- un pati molt gran amb bancs, taules,..., i equipaments originals
- tenir sofàs a l'aula?
- etc.

TEATRE D'OMBRES

Hola a tothom!
Us adjuntem un vídeo molt interessant:



diumenge, 5 de febrer de 2012

LES PLANTES I LA RELAXACIÓ

Hola!
Fa uns mesos, vaig visitar un parc de les olors. Allà ens van ensenyar les propietats de les plantes aromàtiques i ens van comentar que  la tarongina (melisa) ens aporta pau i relax.

A més a més, vam fer "colònies" al mateix moment: agafant una branqueta d'espígol, dues fulles de tarongina i dues fulles més d'una altra planta. Les vam aixafar i vam olorar profundament. Va ser genial!!!!

Quan tingui l'oportunitat, portaré una planta de tarongina a l'aula.

Seria interessant que quan tinguéssim a l'aula un nen/a angoixat, anés al racó de la calma i olorés les plantes relaxants.

Coneixeu altres plantes "relaxants"?
- menta
. llúpol (l'Olga ens recomana que el barregem amb l'espígol)
- tarongina
- espígol
- marialluïsa (gràcies, Magda)
- farigola o "timons" (gràcies de nou, Magda)
Gràcies!!!

dissabte, 4 de febrer de 2012

OBJECTES QUE TOT MESTR@ HAURIA DE GUARDAR



Hola a tots i a totes!
En aquesta entrada parlarem dels objectes que tots els i les mestres hem de recopil·lar ja que ens poden ser útils. Això sí, necessito la vostra col·laboració:

- taps de suro i de plàstic: per estampar, fer construccions,... .
- rotlles de paper higiènic i de cuina: per fer construccions, per estampar, per classificar segons la forma geomètrica,... .
etiquetes de roba, tiquets, entrades i cartells semblants: per fer hipòtesis, trobar lletres, números,... .
- capses o pots transparents per guardar el material de la classe. És important que siguin transparents ja que els nens/es podran veure l'interior d'aquests i podran saber què hi ha a dins.  
- pots de iogurts per fer construccions, per posar pintura,... .
-capses de galetes i envasos d'aliments, medicaments,... : això ens servirà per portar productes "reals" a l'aula. També, podem muntar el racó de la farmàcia amb totes les capses dels medicaments.
- revistes: a la biblioteca de l'aula hi hauria d'haver revistes i còmics senzills (a més dels llibres fets per la pròpia mestra [el llibre de l'hivern, material de lectoescriptura,...]).  
-ROBA I OBJECTES REALS: disfresses que ja no utilitzem, bolsos, moneders,...., 
- capses opaques de galetes perquè el mestre/a pugui guardar "les seves coses".
- glaçoneres que les necessitarem quan treballem l'aigua i els seus "estats".
- caixes de cartró per fer edificis, amagatalls,... .

M'ajudeu a trobar més coses?

- oueres per fer diverses manualitats (flors,...) i per treballar les matemàtiques


Gràcies per endavant.

SOPA DE PEDRES i ELS BONS AMICS

Bon dia!!!
Avui us porto el conte "Sopa de pedres" de M. Fons, M. Bigas i M. Correig (editorial Eumo) i el conte "Els bons amics", un conte popular xinès  (editorial ING).

Argument del conte "SOPA DE PEDRES":
Un soldat famolenc arriba en un poble i la gent no li vol donar menjar. El soldat es posa al mig de la plaça i comença a fer "una sopa de pedres". Després, la gent encuriosida li pregunta que què fa i el soldat els hi explica. Però, té un problema: necessita ingredients per condimentar la sopa: pastanagues, tomàquets,... . I la gent li porta a canvi de compartir la sopa. Per tant, el soldat aconsegueix que la gent participi. 

És com el conte "El vestit nou de l'emperador", però a l'inversa: el soldat no tenia res i aconsegueix alguna cosa a canvi.   


Argument del conte "ELS BONS AMICS":


Quan l’hivern arriba al bosc, als animalons els costa molt trobar menjar. Seguint una pastanaga coneixerem un grup d’animalets amics que ens ensenyen que val la pena compartir allò que el món ens ofereix i que és una sort tenir bons amics!

Es tracta d’un conte rítmic i encadenat, que vol transmetre als nens i nenes que allò que es dóna desinteressadament sempre ens retorna d’una o altra manera. El conte inclou una recepta i un joc de dits.*



*Extret de la pàgina web de l'editorial:
http://www.ingedicions.com/coleccions/model.php?id=18

divendres, 3 de febrer de 2012

DANSA DE L'AMISTAT

Hola!
Crec que avui he fet el major rècord fins ara: 3 entrades en un dia!!!!

Una companya de l'escola, m'ha passat aquest enllaç de la DANSA DE L'AMISTAT, del bloc IDEES MAGISTRALS:

http://ideesmagistrals.blogspot.com/2012/01/la-dansa-dels-amics.html

ANEM A CAÇAR LA NEU


Hola a tots i a totes!
Quan neva també podem fer altres activitats:
- Sortir a fotografiar la neu amb més d'una càmera: podem captar la neu que cau, el gel del terra, el gel de la font, els "caramells de glaç" penjant de les teulades, les petjades, la neu de les reixes, de les portes, de les fulles (anvers-revers) etc. A més de preguntar-nos qui ha fet aquesta petjada?Com ho podem saber?, etc. I conèixer què són les estalactites (sostre) i les estalagmites (terra).
Estaria bé portar un regle i mesurar el gruix de la neu del terra, de la porta, etc.
- Mirar les fotografies tots junts i veure tot el que han "atrapat" els altres.
- Fer més experiments i noves hipòtesis:
  • Quan sabem que pot nevar?
  • Com es formen els caramells de glaç?
  • Podem fer glaç?
  • Què passa si omplim un got d'aigua i el deixem al pati?
  • I si deixem que la mànega degoti?
  • Posar en un pot un caramell i en un altre una mica de neu. Esperar per veure què passa. Si es desfà, quina quantitat d'aigua té el caramell i la neu,... .
  • De què fa gust el caramell? I la neu?
  • Què passa si hi posem sucre? I sal?
  • Etc.
- Vocabulari hivernal: neu, flocs de neu, caramells, glaç, aiguaneu, gel, degoteig, regalim d'aigua, llevaneus, ... . 

Recursos que podem utilitzar: càmeres, regles, cronòmetres (per saber quanta estona necessita la neu o el glaç per "canviar"), embuts, recipients,... . 

APRENDRE A "NAVEGAR"

Hola!
Una companya de l'escola ens ha passat la següent informació: a la biblioteca de Salt, fan un taller per saber cercar a internet. Cal afegir que està adreçat a alumnes de primària.

dijous, 2 de febrer de 2012

TEMPS DE NEU I DE GLAÇADES!

Hola!!!!
Podem aprofitar la neu per treballar continguts matemàtics i científics.
Algunes preguntes:
- Què és la neu?
- Per què neva?
- La neu pesa? I si fem una muntanya de neu?
- La neu cau en línia recta? Com és que es belluga? (gràcies al vent, pel pes de la pròpia neu,....).
- Què passarà si la deixem al congelador, a la nevera o a la classe?
- Els esquiadors per què porten ulleres i crema solar?
- Per què els senyors posen sal a la carretera quan neva?*
- Quins animals viuen a la neu?*
*Preguntes extretes del llibre "Química a infantil i a primària", de la Mercè Izquierdo (editorial Graó).


NEU "ARTIFICIAL" AMB POREXPAN*
*El porexpan és un material molt tòxic i, en teoria, no es pot portar a l'escola.

GEL "CONGELAT" DE LA NEVERA

ACTIVITATS PLÀSTIQUES
- Dibuixar amb ceres blanques un paisatge hivernal i passar-hi pintura de color blau aigualida per veure la màgia del dibuix.

Teniu altres propostes?
Gràcies.

US RECOMANEM...

Hola a tots i a totes!
L'any passat vaig demanar que em portessin el llibre "Chocolate caliente para el alma de los maestros" de Jack Canfield i Mark Victor Hansen i de l'editorial Atlantida. Vaig intentar localitzar aquest llibre per aquestes contrades i res de res. És un llibre d'un altre país, de l'Argentina.

Encara que sigui una mica costós que te'l portin, és un llibre molt especial. En aquest s'expliquen les anècdotes del dia a dia de l'escola, els sentiments dels alumnes i dels mestres i et fa reflexionar.

També, a cada nou apartat hi ha frases o cites molt importants:

"Mucho he aprendido de los maestros, más de mis colegas, pero sobre todo de mis alumnos", Talmud.

"Un maestro afecta a la eternidad; nunca puede saber dónde se detiene su influencia", Henry Adams.

"No hay profesión más noble que la enseñanza. Un gran maestro es un gran artista, pero su medio no es el lienzo sino el alma humana",  Anònim.

"No le digas cómo hacerlo, muéstrales cómo hacerlo y no digas ni una palabra. Si lo dices, mirarán cómo mueves  los labios. Si lo muestras, querrán hacerlo por  sí mismos", Maria Montessori.