dilluns, 30 de juliol de 2012

LA MALETA TANCA PER VACANCES


Hola a tothom!!!!
Un cop s'acaba el curs, la majoria de mestres s'apunten a l'escola d'estiu per aprendre més coses i aplicar-les tant com es pugui a l'aula. Potser fan una llista de coses que els hi agradaria dur a terme (educació emocional, filosofia.....) i poden preparar material, ben dit, MOLT material. És que realment els mestres som éssers d'un altre món!!!

I un cop "obren els ulls" veuen que no han fet vacances!!!!! Molts mestres tenen "dificultats" per desconnectar de l'escola ja que s'impliquen MOLT, sempre volen millorar.... i això pot ser una mica perillós.
Quan vaig començar (farà uns 4 anys), la meva tutora em va dir: "A l'escola sempre hi haurà feina. Has de saber dir PROU!". I realment és així....un cop que intentem desconnectar de l'escola, falten poques setmanes o dies per començar. No sé si algun cop us ha passat això.... .
En fi, el bloc tanca unes dues setmanes o més (tot depèn de les idees que tingui per compartir).
BON ESTIU A TOTS I A TOTES!!!!!!

CARBASSES II

MÉS ACTIVITATS!!!!
- Exposar a l'escola les carbasses portades de casa (si en tenim)
- Exposar carbasses pintades a l'escola o a casa (carbasses seques)
- Fer seriacions amb diferents carbasses
- Ordenar carbasses (P3: 3 carbasses, P4: 4 carbasses i P5, 5 carbasses). AIXÒ DEPÈN DE LES CARACTERÍSTIQUES DEL GRUP.
- Agrupar carbasses seguint una o diverses consignes. (Per exemple: Deixem unes 10-15 carbasses i els hi diem: Heu d'agafar NOMÉS les de color marró. A continuació, els preguntem com és que han agafat aquella carbassa i preguntem a la resta dels companys/es si hi estan d'acord).
-Treballar altres conceptes com molts i pocs tot col·locant les carbasses en diferents llocs; dins-fora, tot posant les carbasses dins d'uns cèrcols o a fora, etc.
- Estampar amb trossets de carbassa
- Mesurar la classe o els nens/es amb les carbasses. Per exemple: Un nen s'estira i els companys/es li posen carbasses al costat i després diuen QUANTES CARBASSES FA D'ALÇADA X nen.


ALGUNS OBJECTIUS QUE ENS PODEM PROPOSAR....
  • Conèixer què és la carbassa i les seves característiques morfològiques: color, pes, textura,... .
  • Experimentar amb les carbasses tot fent anticipacions i observant les semblances i les diferències entre les carbasses. 

dissabte, 28 de juliol de 2012

LES CARBASSES

Quan arriba la tardor, les carbasses també es treballen, així que no hi ha una unitat didàctica específica sobre les carbasses (o almenys encara no l'he trobat). 

A continuació, us poso un seguit d'activitats per aprofundir sobre aquest fruit:

- Experimentació lliure: color, mida, forma, pes,.... . 
- Formular hipòtesis: què hi haurà a dins? Per què ho creus? Ho comprovem?
- Treure les llavors i deixar-les assecar per menjar-les després
- Treure les llavors i plantar-les
- Pintar un mural amb crema (puré) de carbassa (i identificar la seva textura: si és filosa, tendre,....)
- Diferenciar les carbasses plenes i les buides (seques)
- Decorar carbasses seques amb pintura*
*Hi ha llocs que fan la fira de les carbassa i es pot recomanar a les famílies que vagin a veure carbasses de diferents mides, anells i altres joies fetes amb carbasses (mòbils,...). 
- Introduir el Halloween i, si es dóna el cas, construir un fanalet en forma de carbassa. 
- Fer sopa de carbassa i intentar-la tastar (sobretot, el nen/a  que no li agradi, hauria de verbalitzar per quin motiu no li agrada: pel color, la textura, el gust, l'olor....). 
- Explicar contes on hi surtin carbasses: Molts dels contes de l'Helen Cooper hi surten carbasses com "Sopa de carbassa" de l'editorial Joventut. 

divendres, 27 de juliol de 2012

CONTES D'EN JOAN MIRÓ

http://hipotesi.wordpress.com/2010/02/01/el-quadre-mes-bonic-del-mon-miquel-obiols-roger-olmos/

Aquest any hem treballat a P3 en Joan Miró i hem utilitzat dos llibres ben il·lustrats sobre ell:
- "El quadre més bonic del món" 
- Autor:Miquel Obiols
- Editorial: Kalandraka

En aquest conte se'ns presenta en Miró com el "domador de colors" i ben bé és així, tots els pintors/es han de domar els colors fins que aquests surtin ben "definits" i exactes com volen els pintors/es. 
http://www.kalandraka.com/es/colecciones/nombre-coleccion/detalle-libro/ver/el-quadre-mes-bonic-del-mon/

I l'altre llibre és el següent:
"El somni d'en Miró"
- Autor: Carles Arbat
- Edicions Brosquil, 2007. 


Coneixeu altres contes i àlbums il·lustrats que parlin de diferents artistes o de l'Art?

dijous, 26 de juliol de 2012

QUINA REBEQUERIA!!!


Ilustración: Quina rebequeria!

Ja tinc a les meves mans el llibre "Quina rebequeria!" de la Mireille d'Allancé, editat per Corimbo (Biblioteca del ratoncito Pérez). I ben bé, podem dir que pertany a en Pérez ja que és un llibre, petit i molt bufó. 

De què va?
Com podeu comprovar, parla d'un nen que està enfadat i té alguns problemes....i quan és castigat a la seva habitació, troba un monstre! El monstre de la "ràbia" que l'ajuda a destrossar l'habitació.... .

És un llibre molt interessant per treballar la ràbia, l'enuig i les rebequeries que fan molts infants. I no vull dir pas que sigui dolent ja és "normal" que passi això, és a dir, s'estan reafirmant i necessiten que algú els hi posi límits. 

Us deixo l'experiència que ha portat a l'aula un alumne de magisteri, l'Andreu Potrony:


dimarts, 24 de juliol de 2012

CONTES DIFERENTS: CONTES D'HUMOR


Els llibres o àlbums il·lustrats d'humor són genials!!!! En aquests, hi ha un persontage que no s'adona d'alguna cosa, un altre personatge el persegueix, etc. 

Aquí us poso un petit recull que me'l va recomanar la Lara Reyes:
- El meu gat és el més bèstia de Gilles Bachelet  (editorial la Magrana)
http://cistellviatger.wordpress.com/2008/11/15/el-meu-gat/ 
- Quan el meu gat era petit de Gilles Bachelet 
- Buenas noches, gorila de Peggy Rathmann (Edicions Ekaré)
http://elpucherodeloscuentos.com/index.php?page=shop.product_details&category_id=1&flypage=shop.flypage&product_id=440&option=com_virtuemart&Itemid=2

ALGUNES IDEES PER TREBALLAR L'ANTERIOR CONTE:


- L'Angelina surt a fer un tomb de Pat Hutchins (Kalandraka)
És un llibre editat al 1968 i, això vol dir, que la història encara "enganxa" i ens és "útil". 

I el següent conte pot ser recomanable per a 2n o CM:

LETÉN, Mats. Finn Herman. Hanne Bartholin (il.) Barcelona : Libros del Zorro Rojo, 2009

Comentari: El llibre "Finn Herman" m'ha resultat molt atractiu i divertit. En Finn Herman és un cocodril molt "bo" que un bon dia passeja amb la seva "mama" i es va trobant un seguit de personatges que són "dolents". Ja no dic res més.
Mentre vas llegint, veus pàgines més curtes, desplegades, paraules més grans,...., i un final reflexiu.

Si coneixeu altres llibres d'aquest estil, ja m'ho fareu saber :)

Gràcies!!!!

diumenge, 22 de juliol de 2012

PARAULES ENIGMÀTIQUES

Hola a tothom!!!!
Si volem treballar la "màgia" de certes paraules, podem fer un petit dossier imprès a dues cares (paper acetat) perquè hi ha paraules que es transformen, són les anomenades PARAULES BIFRONTS (crec que es diuen així). 

Així doncs, si escollim algunes de les següents paraules i les mirem per davant i darrere del full, veurem que canvien:
ROMA - AMOR
CORB-BROC
SORRA-ARRÒS
LLOROS-SOROLL
ALLARG-GRALLA
COLL-LLOC
MOLL-LLOM
MAR-RAM
ROC-COR

CICLE MITJÀ:



dilluns, 16 de juliol de 2012

INNOVAR ELS HÀBITS

M'agraden molt els cicles pedagògics, és a dir, aquelles reunions en les quals comentem aspectes metodològics,  i/o el tarannà del cicle o de l'escola. No sé si us heu adonat, però, per "manca" de temps, molts cops fem cicles organitzatius per tal de parlar d'aspectes "URGENTS" com: la pròxima sortida, la circular que s'ha d'entregar, etc. [NO DIC PAS QUE SIGUI NEGATIU]. 

Així que avui us plantejo la següent pregunta: ÉS NECESSARI FER "DE LA MATEIXA MANERA", DURANT TOT INFANTIL, EL BON DIA?

Un canvi que ens pot ajudar a captar l'atenció dels infants pot ser el següent:

- cada trimestre canviar la cançó del BON DIA (el bon dia de la Dàmaris Gelabert, Cada dia al matí.....)

- seria convenient que, durant l'entrada, en la qual els infants juguen lliurement, posessin la foto o la targeta del seu nom i DESPRÉS a l'hora de fer la rotllana entre tots "féssim" el bon dia? A més de reflexionar sobre qui no ha posat la targeta, com és que no ha vingut, etc. 


- i un altre aspecte important és COMPTAR QUANTS HAN VINGUT, QUANTS HAN FALTAT, QUANTES NENES I NENS HI HA, ETC. 

Gràcies per les aportacions!!!!


diumenge, 15 de juliol de 2012

L'ESQUELET




El cos humà fascina als nens i a les nenes i, per això, pot ser interessant treballar els ossos.

Per tal de portar diferents ossos en les millors "condicions", és recomanable bullir-los per evitar infeccions (en el cas de trobar ossos al bosc), però també pot ser interessant que vegin "la carn" dels ossos comprats al supermercat. 

Altres recursos que podem portar a l'aula són:
- radiografies
- contes
- la visita d'un metge
- comentar anuncis que parlin dels ossos
- també podem estudiar els hàbits posturals i alimentaris
- intentar identificar les parts del cos amb els seus ossos (material didàctic,...)

PROJECTE FET A P5

PROJECTE "L'ESQUELET" (P5)

ACTIVITATS PER A CM-CS:

diumenge, 8 de juliol de 2012

JUGUEM AMB IMANTS!!!

Avui us portem una experiència ben bonica i diferent: JUGUEM AMB IMANTS!!!!


Què ens ofereixen els imants? Moltes coses!!!!


- experimentar amb la unió i separació d'imants amb altres objectes
- observar si els imants es poden enganxar a objectes i a espais de l'escola,.... .  
- fer una fila de boles, clips....tot arrossegant diferents imants
- conèixer com s'uneixen els imants (el ferro)
- comprovar si dos imants encara estan units tot posant al mig un altre material (full...)
- pescar i transportar imants 


AQUÍ TENIU FOTOS D'UNA ESCOLA:
https://picasaweb.google.com/cincbe/Imants02?authkey=Gv1sRgCJSA0_Tx6vui1wE&feat=embedwebsite# 


DOCUMENT DEL CENTRE DE RECURSOS I EXPERIMENTACIÓ EN CIÈNCIES I TECNOLOGIA (CDEC)
http://phobos.xtec.cat/cdec/images/stories/WEB_antiga/recursos/pdf/protocol_prim/imants.pdf 


dimecres, 4 de juliol de 2012

PER SEMPRE MÉS

FONT: BAULES DE COLOR


Avui us portem un llibre per parlar de la MORT:
TÍTOL: PER SEMPRE MÉS
AUTORAlan Durant
EDITORIAL: Timun Mas


Aquí teniu el llibre escanejat:
https://picasaweb.google.com/baulesdecolor/PERSEMPREMS#5273403501518912914
Conte musical:
http://www.youtube.com/watch?v=yHmsO4tplmM


Coneixeu altres contes? Heu fet un racó sobre el dol?

dimarts, 3 de juliol de 2012

DATE PRISA...VE DESPACIO

Hola!
Feia temps que no anava a la llibreria i he trobat aquest àlbum il·lustrat. M'ha agradat la història i sobretot les il·lustracions. I de pas he conegut una nova editorial. Cal dir que hi ha pocs contes (o almenys no els he trobat) que parlin de la prudència. 

Títol: Date prisa...ve despacio
Autor: Layn Marlow

ACTIVITATS EN CASTELLÀ

Hola a tothom!
M'agradaria saber què treballeu de castellà sobretot a infantil (si ho feu) o a CI. 

Nosaltres hem treballat contes tradicionals (Ricitos de Oro, La ratita presumida, Los tres cerditos,...) i els colors i alguns objectes de la classe.

CONTES EN DIFERENTS IDIOMES:

Moltes gràcies!!!!!!!!

dilluns, 2 de juliol de 2012

CLOSQUES

Hola!
I seguint amb activitats ben diferents, trobem una llicència d'estudis anomenada: "Closques!! propietats i canvis de la matèria" No he trobat l'autor/a. 

http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200809/memories/1977/closques.pdf