diumenge, 30 de setembre de 2012

CELEBRAR ELS ANIVERSARIS


Cada escola té el seu propi "ritual" a l'hora de celebrar els aniversaris:
- cada família pot portar pastís, coca.... comprada
- s'evita el menjar casolà pel tema de les al·lèrgies i intoleràncies
- cada nen/ porta el seu esmorzar i l'infant que fa anys ens explica un conte
- el nen/a que fa anys bufa les espelmes d'un pastís "simbòlic" de fang o de plastilina
- la resta dels companys/es li fan un dibuix i tots els dibuixos es recopil·len en un petit dossier pel nen/a que fa anys
- etc.

I les CORONES???
- Hi ha mestres que les preparan amb antelació
- Hi ha mestres que volen que els infants que fan anys triïn de quin color volen les corones

QUINA ÉS L'OPCIÓ VÀLIDA?
Jo crec que no hi ha cap. Per una banda, és important que els infants acceptin la corona que els hi hagi tocat i, per l'altra, si l'infant tria el color, la corona es fa una mica més personalitzada.

Què faríeu? Què en penseu?

Moltes gràcies!!!!

dimarts, 25 de setembre de 2012

NOU PROJECTE: ELS JARDINERS/ES!!!!

Bona tarda!!!!!
El tema transversal d'aquest curs és ELS OFICIS. I avui hem decidit el nom de la classe.
Durant aquests dies,hem anat penjant, a la pissarra, les fotos de les professions que han anat portant les famílies i a l'hora de fer la votació hem anat enganxat les fotos dels nens/es ja que la classe que tinc és de P3.

I som LA CLASSE DELS JARDINERS I DE LES JARDINERES.
Us volia demanar idees o projectes semblants que hàgiu fet sobre aquest "TEMA".
Jo he pensat fer un hortet, portar plantes, plantar gespa i investigar què necessita per viure, treballar la cançó del VERD, convidar als pares jardiners que tinc, fer l'experiment de posar aigua tenyina a les tiges de dues plantes (mai han canviat de color!!!! només l'api), fer un espantaocells, portar eines (pala, galleda, garbell, plantador,...), desgranar mongetes, fer un "frottage" a l'escorça d'un arbre amb llapis o colors per veure la textura, fer "colònia" barrejant fulles de menta, espígol i romaní, pintar amb herba, tiges, pètals, ... .
Teniu algunes idees i suggeriments??? Alguna cançó? Hi ha un poema que parli del jardí o de les flors?
Moltes gràcies.
Txell

dilluns, 24 de setembre de 2012

NOTES

Quan vaig començar a exercir, una mestra em va recomanar que guardés TOTES LES NOTES dels pares i mares per tal de consultar dubtes sobre els nens/es i justificar a certs pares i mares que no han estat coherents.
Això ho fem per evitar "conflictes" i està relacionat amb el fet de fer firmar a les famílies un document amb els acords a l'hora de fer una reunió.
Per cert, aquestes notes les podem guardar en fundes transparents.
Què en penseu?

diumenge, 23 de setembre de 2012

AMBIENTS

M'agradaria parlar dels ambients que diverses escoles ja estan portant en pràctica des de fa molt de temps. 

Segons el que he entès, els ambients són llocs (aules, espais....) determinats per un tema o "centre d'interès". Per exemple: l'ambient de les arts, l'ambient de la música, l'ambient de la foscor, l'ambient de moviment, l'ambient del restaurant,..... . 

Quan cada nen/a tria un ambient, porta penjat un cartell per saber a quin l'ambient li ha tocat i de quina classe és ja que, a vegades, es fan els ambients internivells. 

Les meves preguntes són les següents:
- Els ambients els feu cada dia? Dos dies a la setmana? Tres dies a la setmana? Millor a la tarda? Millor al matí?
- Si els feu cada dia, els infants no confonen els ambients amb els racons? (juguen sempre al mateix??) 
- Com podem evitar confondre els ambients amb els racons o jocs per fer quan acaben les activitats? 

Només dir que crec que els ambients també es podrien fer a primària. 

Gràcies!!!!

divendres, 21 de setembre de 2012

QUEDAR-SE AL MENJADOR P3

L'escola és un lloc desconegut amb gent desconeguda i, a sobre, si t'has de quedar al menjador, això pot ser un gran "suplici" pels nens/es i per a tots.

Aquí teniu algunes idees:
- fer un gran aplaudiment mentre diem els infants que es queden al menjador
- que la mascota de la classe els acompanyi
- fer corones, medalles.... pels grans "CUINERS/ES"
- i la més important:  QUE LA MESTRA ELS ACOMPANYI!!!!

Per cert, és de gran ajuda que les monitores del menjador posin a cada motxilla una nota de com ha anat el dinar i la migdiada ja que et treuen "feina de sobre".

Algunes propostes més?

dimarts, 18 de setembre de 2012

ENTRADES "INDIVIDUALITZADES"

Quan entres al món de l'educació i tens l'oportunitat de treballar en escoles diferents, veus maneres diferents d'organitzar-se en relació a les ENTRADES I SORTIDES (i més coses!!!).  
FER LA FILA
- Hi ha escoles que fan la fila fora de l'aula
- Hi ha escoles que les entrades es fan dins de l'escola i les sortides també.
En aquest últim cas, pots "tenir la pressió" de recollir ABANS per tal que tot i tothom estigui al seu lloc. I, en els primers anys que treballes, pot suposar una mica de tensió i estrès perquè tot surti bé.
Jo crec que les dues opcions són adequades SEMPRE tenint en compte les necessitats del grup. Per exemple: Fer que els nens/es de P3 sortin a rebre els pares no  crec que sigui gaire adient....
En fi, us volia parlar d'un altre tema que m'ha passat.
El canvi que es fa de l'EB a infantil pot ser traumàtic per moltes famílies ja que a  les EB poden entrar a les aules, el contacte és més pròxim, etc. I cal afegir, com és lògic, els pares volen que els seus fills sigui atesos individualment. Però, sempre hi ha un però....a vegades, les entrades que es fan (hola, com estàs, què portes, em fas un petó?...), es veuen "interrompudes" perquè alguna mare o pare volen explicar-te qualsevol cosa, "no pensant" que la mestra ha de rebre també els altres nens i nenes. Com a conclusió, no pots saludar a X nen perquè ja ha entrat, no saps si l'altre nen/a l'has saludat... .
I això fa que algunes famílies visquin la separació amb molta angoixa. Però, com fas veure a les altres famílies que no les pots atendre?
No sé si m'explico.....
Demà provaré fer l'entrada en filera i a veure què passa [sempre l'hem fet, però intentaré fer-la més ordenada].
Algunes recomanacions? Gràcies!!!!

CIRCULARS ADAPTADES

A l'escola donem moltes circulars a les famílies i cal fer partícips als infants.
 
COM HO PODEM FER?
- Escriure les circulars amb lletra majúscula
- Posar paraules clau amb negreta. Per exemple: SORTIDA, DEMÀ.....
- Deixar espais perquè els nens/es copiïn algunes paraules
- I podem proposar que els de P5 escriguin la circular. Abans de tot, cal plantejar-nos: què volem escriure, què és important,.... .
 
I, per acabar, abans de repartir les circulars (fetes per nosaltres o pels nens/es), és important, assenyalar què estem llegint. Així els infants començaran a observar les paraules llargues i curtes, les pauses que fem nosaltres.... .

diumenge, 16 de setembre de 2012

UN ELEFANT ES BALANCEJAVA....

 
 
 
El mes de setembre és genial ja que pots trobar un munt de llibres.
 
"Un elefant es balancejava" parteix de la famosa cançó per explicar què pot passar quan alguns animals s'enfilen, sense permís, a sobre d'una tela de la senyora aranya.
 
Títol: Un elefant es balancejava
Autor: Marianne Dubuc
Editorial: Baula (2na edició: 2012)
 
 
Us passo una proposta molt bonica per fer-la sobretot a P3:

dijous, 13 de setembre de 2012

QUÈ ESTÀ PASSANT?

Des de fa temps, és molt habitual a les escoles de parlar de l'augment d'infants amb manca d'atenció, "dispersos", "que no paren quiets", etc. I, això pot suposar, que una classe de 25 nens/es hi hagin 2,3,4... amb aquestes "necessitats específiques".
 
Tots aquests "problemes", fa 15 o 20 anys que no es "veien" o no es consideraven "trastorns", "síndromes",.... . Però, la veritable preocupació és conèixer què ha passat ABANS, DURANT i DESPRÉS del naixement per trobar la manera d'atendre "més bé" el problema.
 
Alguns dels trastorns poden ser genètics, altres ambientals (com la família i l'entorn del nen/a ha influenciat en aquest), però des de fa temps que hi pot haver un altre factor:
 
- com han estat ateses les necessitats emocionals dels infants.
Per què? Doncs si des de sempre hem "mancat d'autonomia" al nen/a, aquesta ràbia del  se l'ha empassat i, de mica en mica, s'ha anat omplint fins que....per tal d'exterioritzar les necessitats "no ateses", ha hagut d'escollir la manera que "coneixia per fer-se veure"
: a través del moviment, cridant l'atenció, ignorant a la gent....) . No sé si m'explico.... .

Això sí, tot aquest cúmul d'emocions no satisfetes pot haver esdevingut una nova manera de relacionar-se no respectant als altres. Podem dir que són nens/es que no saben "relacionar-se assertivament".  
 
Què en penseu?

dimecres, 12 de setembre de 2012

L'ADAPTACIÓ A P3

Avui ha estat un dia realment esgotador a P3, però estic contenta de com ha anat tot. Hi ha hagut moments molt durs quan més d'un nen/a plorava, però no "podem fer res més". 

Hem de ser conscients que els nens/es necessiten exterioritzar com se senten, han de "viure aquest dol" per la pèrdua del vincle familiar, així que nosaltres els hem d'acompanyar.

Cal destacar que és sorprenent que hi hagi infants que no han anat a l'escola bressol i vinguin contents i altres que no tant... .Així que l'entrada a l'escola la viuen de manera més "traumàtica". 

En relació a les entrades, hi han escoles que destinen 3 dies desdoblant en tres franges el grup (cada grup està a l'escola una hora i mitjà), altres que tenen 2 grups..... . Cada escola s'ha d'adaptar a les necessitats de l'entorn. 

En fi, demà més!

Per cert, us comento algunes activitats que us poden ajudar:

-  jugar a l'escarbat bum bum
- guardar en una bossa animals, petxines...., i que cada nen/a posi la mà i descobreixi què és. 
- sortir a descobrir l'escola, el pati.... .


dilluns, 10 de setembre de 2012

EL TEMPS A INFANTIL

Avui mateix he pogut aconseguir el llibre que ens van recomenar la Fanny i la Magda (ara mateix no trobo el seu enllaç). El llibre es titula "Receptes per cuinar un bon curs escolar" d'en Xavi Corbella i la Bet Soldevila (edicions La Xaveta) i reflexiona sobre les rutines pròpies que es fan a l'etapa d'educació infantil i de les situacions que es troben els i les mestres en el dia a dia a l'escola.
Com que queden dos dies per començar, he començat a mirar el llibre segons les "meves necessitats i preocupacions" i he vist que plantegen la següent pregunta: és necessari fer el temps a infantil?
Jo crec que sí. Ens serveix per posar paraules a allò que veiem cada dia i també ens ajuda a observar atentament l'entorn i ens permet veure els canvis meteorlògics. En definitiva, "fer el temps" ens dóna un temps per prendre consciència del nostre cos i identificar què ens passa: fa fred, avui hem vingut amb guants i bufanda, ara tinc calor, etc i etc.
Caldria afegir, a l'apartat del temps, dues fotos de dos nens despullats perquè l'encarregat del temps els vesteixi segons el dia.
Què en penseu? És necessari eliminar el temps de les rutines d'infantil?
Gràcies per les vostres aportacions.

Conte sobre l'adaptació

En Pol va a l'escola
Hola!
Avui us porto un conte que parla de l'adaptació:
Títol: En Pol va a l'escola
Autor: Liesbet Slegers
Editorial: Baula
Petita descripció: Ens explica com viu en Pol l'adaptació a l'escola, als companys/es i a la mestra.
Nota: No sé si és molt aconsellable passar-lo el primer dia, això és depèn del grup.
Per cert, es veu que és un conte de pàgines rentables i vores arrodonides!!!

dimecres, 5 de setembre de 2012

DILEMES PEDAGÒGICS

Hola a tots i a totes!
Aquests dies estem una mica enfeinats muntant l'aula i, a la vegada, ens podem plantejar els següents "dilemes pedagògics":

- Els mobles on es guaden les fitxes els posem junts o un a cada racó de l'aula? És millor que estiguin aquests mobles en el mateix lloc? Jo penso que sí, però a la vegada el fet de tenir-los en el mateix lloc pot provocar "col·lapses".  Però això, ens ofereix una OPORTUNITAT MAGNÍFICA per treballar els hàbits d'espera, de cooperació... .Què en penseu?
 
- Abans d'iniciar les classes, a P3 cal tenir les fotos dels nens/es enganxades en el cartell dels aniversaris? O és millor fer un joc i preguntar a cada nen/a quants anys té? Aquest joc pot ser dificultós pels de P3 i és millor fer-ho a P4 i a P5?

- Durant el 1r trimestre a P3 la tutora sempre ha de fer els hàbits ella? (depenent de l'escola, els càrrecs a P3 es fan al 2n trimestre).

- En els penjadors, cal posar la foto de cada nen "vestit", és a dir, enganxat en una vestimenta treta d'internet? Això és personal? No és millor que cada nen/a faci el seu dibuix encara que no surti "bé"? [Realment aquestes petites coses ens podem "molestar" si no estem d'acord amb la paral·lela].
 
I podem tenir altres preguntes relacionades amb el mobiliari ja "creat" per l'arquitecte:
 
- Com és que el prestatge de l'esborrador està en un lloc on només pot accedir al mestre/a? Per facilitar el control d'aquest al mestre¿? Per tal de no preocupar al mestre/a? Per què els infants no agafin els guixos quan "no toca"? El fet que sigui així pot afavorir que cada infant pensi què ha de dir a  la mestra per aconseguir l'esborrador o els guixos? Sí és així, pot ser positiu...però, això pot afavorir l'autonomia de cada nen/a¿?
 
Tots aquests plantejaments tenen molt a veure amb els LÍMITS que ens posem o ens posen els elements externs (aula, mobiliari...) que ens trobem.

En fi, l'espai, el temps, els materials.... són coses molt importants. Depenent d'on estiguin situats poden afavorir o no l'autonomia de cada nen/a.
 
Què en penseu????????? :)

dimarts, 4 de setembre de 2012

ESCOLA NOVA

 
Molts altres blocaires han publicat entrades sobre el nou curs escolar: l'adaptació tan "dura" que es fa a P3, les angoixes, l'alegria de fer un munt de coses que tenim pensades i un llarg etc.

No em puc queixar ja que tinc feina, però encara enyoro l'escola que he hagut de deixar per les retallades..... . I suposo que com a éssers humans, ens acostumem a certes "rutines" ja establertes (conèixer l'escola et permet anticipar-te a allò que cal fer en el nou curs escolar encara que només hagis estat 1 any....) i costa un munt tornar-se a adaptar a un altre entorn escolar. Però, també cal veure la part positiva (que sempre hi és): podré conèixer altres metodologies, podré aprendre moltes coses de les companyes..... .
 
En fi, encara que estiguem en el mateix centre tot resultarà nou ja que hem canviat en aquest temps que hem estat fora, hi hauran nous nens/es, famílies i mestres.... . En cada nou curs tenim l'oportunitat meravellosa de créixer com a persones i com a mestres. Cada escola, tingui la realitat que tingui i sigui on sigui, obre les portes a la màgia i a l'esperança per tal de fer un món una mica més millor.
 
US DESITJO MOLT SORT EN AQUEST CURS ESCOLAR! :)
 
Meritxell

dilluns, 3 de setembre de 2012

ETIQUETAR: ÉS O ES MOSTRA?

Aquesta entrada és la segona part de l'entrada anterior. M'agradaria comentar-vos petits canvis que esdevenen GRANS canvis en la manera de com enfoquem les coses, les persones,.... .

Durant la reunió amb les famílies hem d'intentar no etiquetar indirectament (i tampoc directament) als infants. Sovint, efectuem les següents preguntes:
  • Com es porta a casa?
  • Com és el vostre fill/a?
  • És nerviós?
El fet d'utilitzar aquest verb així és com dir alguna cosa "definitivament" (per exemple: és així i no té remei). I si són els pares que comenten que el seu fill és així....nosaltres hauríem de canviar la "situació". Per exemple: Voleu dir? Com és que es mostra nerviós? Per què? Què ha passat? Etc.

Aquest canvi també s'ha de fer durant les avaluacions amb l'equip de mestres, en els informes,.... . I realment costa "esborrar" certs pensaments ja adquirits i emmagatzemats i és un "límit" que hem de procurar establir de nou en nosaltres.

Què en penseu?

diumenge, 2 de setembre de 2012

ADAPTACIÓ I ENTREVISTES

Com cada curs escolar, mestres, alumnes i famílies s'han d'adaptar. I tot procés d'adaptació és dur i més encara a P3. Així doncs, perquè pugui ser més satisfactori, cal que les famílies puguin quedar-se amb nosaltres (durant l'adaptació) i, durant la primera reunió, és important que la família se sentir-se segura, recolzada i es pugui establir certa confiança.

Tot seguit exposo algunes "pautes" que us poden ser d'utilitat:

QUÈ HEM DE FER DURANT LA PRIMERA ENTREVISTA?
Saludar a la família, ser amable.... tancar la porta de l'aula per respectar la intimitat. I buscar un full i un boli per anar apuntant el que creieu convenient (hi ha mestres que DESPRÉS de l'entrevista ho apunten tot, però alguns cops es poden oblidar d'aspectes bàsics....).

QUÈ DIR?
Primer de tot, cal presentar-se i evitar preguntar molt. Si la família està predisposada a xerrar, els deixeu fer i sinó heu d'intentar saber a quina escola ha anat el nen/a, com està a casa, a què li agrada jugar, si "es mostra" sociable [publicaré aviat una entrada sobre això], si té germans i com es relacionen, si té por, si és al·lèrgic, si controla els esfínters, quina llengua materna parla, si es mareja, com el renyen-castiguen a casa, amb qui està el nen (àvia, pare...), si té problemes de parla, si té alguna malaltia crònica...... . 

També, si la família vol saber què es farà a l'aula,  podeu explicar una mica què és farà durant el trimestre (P3: es treballarà el nom, el número 1, motricitat fina, normes,....), etc.

I, SOBRETOT, DIR CLARAMENT QUE QUAN TINGUIN ALGUN DUBTE O PREOCUPACIÓ QUE US HO DIGUIN INMEDIATAMENT!!!! (moltes famílies et comenten preocupacions durant el mes de gener o durant el mes de juny!!!!!).

Per últim, hi ha escoles que fan signar als pares i a les mares el FULL DE LES ENTREVISTES tot exposant els temes i acords pactats. PER QUÈ ES FA? Es fa perquè si la família i l'escola han acordat alguna pauta d'actuació i la família "recrimina" que no és veritat, tens el full signat per ells. Suposo que això es fa per evitar "culpabilitzar" l'escola. 

dissabte, 1 de setembre de 2012

ADAPTADORS

 
Hola a tots i a totes!
Estic molt contenta de les coses que vaig aprenent dels altres blocaires i una és que hi ha ADAPTADORS TRIANGULARS!!! Jo que em pensava que només hi havien aquells que són tan petits! I és ben veritat que els petits són difícils per la majoria dels infants.
Bé, us deixo l'entrada que ha fet la Carme sobre els llapis: