diumenge, 27 de setembre de 2015

POBLE-ESCOLA-FAMÍLIA

Viure i treballar al mateix poble té grans avantatges:

ALGUNS AVANTATGES:
- pots dosificar millor el temps
- pots anar caminant o en bici a l'escola i estalviar-te diners en benzina
- poder dinar a casa
- pots estar més integrada al poble i et respecten més
- formes part de la gent del poble i col·labores en el seu futur
- pots veure l'evolució del teu alumnat i, fins i tot, educar els seus fills

QUÈ PRIORITZAR? I QUÈ FER PER RESPECTAR LA TEVA INTIMITAT?
- marcar uns límits si et sents "assetjada" per les famílies que demanen informació dels seus fills (en principi, no ho acostumen a fer)
- has de trobar l'equilibri per desconnectar de la feina
- has de ser molt prudent i vigilar què comentes i què no

Article "La ventaja de vivir y trabajar en el mismo sitio" de Sara López.


I SI ETS MESTRA I PORTES EL TEU FILL A LA TEVA ESCOLA?

- t'estalvies cangurs i vas a l'escola amb el teu fill
- si passés alguna cosa, ets allà per solucionar-ho
- si no ets la seva tutora, l'adaptació pot ser més llarga ja que et veu a l'hora del pati
- si ets la seva tutora o mestra de reforç, se't pot fer difícil "avaluar-lo neutralment" i, alhora, pot semblar estrany fer  l'informe del teu fill i comentar-lo al teu marit  

Què en penseu?

diumenge, 20 de setembre de 2015

PROJECTE "LA LLEBRE I LA TORTUGA"

 Lallebreilatortuga

El tema transversal de l'escola són els contes i després de la votació per escollir el nom de la classe som la classe de "la llebre i la tortuga". 

Això té un gran avantatge ja que pots aprofundir en el conte i pots conèixer la vida d'aquests dos animals. A més a més, puc aprofitar algunes parts del projecte de les tortugues marines; així doncs, perfecte ;)


PRIMERA RECERCA...

Contes
La llebre i el pit-roig

 

Una llebre de Pasqua




Endevina com t'estimo



Per sempre més

Per sempre més

La petita llebre no té llit
 DSCN0845

La cosa que fa més mal del món
http://en.calameo.com/books/000316596e7978811374f

   
Recull de contes sobre la temàtica dels conills:
https://vadellibres.wordpress.com/tens-ganes-de-llegir/tematiques/conills/

Projectes 
Projecte Els conills
http://blocs.xtec.cat/propostaconills/fitxes-per-treballar-a-la-classe/



Projecte Les tortugues
http://ideesmagistrals.blogspot.com.es/2009/02/projecte-la-tortuga.html
http://educacioinfantil2010.blogspot.com.es/2010/09/projecte-de-la-tortuga.html



Si teniu recursos per treballar les llebres (cançons, contes, manualitats, projecte...), m'aniria molt bé que els compartíssiu. Gràcies per endavant ;)

dimecres, 16 de setembre de 2015

LA SISENA HORA II

Hi ha centres que, per diversos motius, fan la -temuda i, alhora, ben valorada- sisena hora. Així doncs, encara continuo amb la meva lluita personal en contra de la sisena hora. Per què? Perquè crec que hi ha tres motius diferents a l'hora de valorar si és pedagògic fer una hora més. 


MOTIUS PERSONALS
  - per tal de poder entrar o sortir més d'hora de l'escola.  
  - per tenir una tarda lliure o més d'una.

MOTIUS ORGANITZATIUS (BUROCRÀTICS-SOCIALS)
 - perquè la zona on es troba l'escola és conflictiva i així els infants no es passen massa hores a casa o al carrer.
- per poder tenir més mestres i atendre les necessitats dels infants.
- per atendre les necessitats de les famílies i fer de "GUARDERIA"

MOTIUS PEDAGÒGICS
 - perquè fer sisena hora és com fer un curs més i els nens i les nenes surten més ben  preparats. Caldria comprovar-ho, oi? I si ens falta temps per adquirir els continguts, potser cal organitzar-nos d'una altra manera, no?

Els meus motius
- Penso que són massa hores al centre i això no vol dir que siguin hores productives (almenys a infantil).  
- Si fem sisena hora, els mestres anem més ofegats i això pot significar que els continguts donats siguin millorables ja que no hem tingut temps per fer "més bona feina".


SI HEU FET ALGUNES XERRADES A LES FAMÍLIES O A NIVELL DE CLAUSTRE, M'AGRADARIA SABER QUÈ HEU DIT PER CONVÈNCER-LOS PER NO FER SISENA HORA.

diumenge, 13 de setembre de 2015

NOMS LLARGS I CURTS

Una fantàstica activitat per portar a terme a l'aula:

Què podrem treballar?
- Esbrinar quantes lletres té el nostre nom i comparar-lo amb el dels altres.
- Classificar els noms: de curts a llargs i de llargs a curts. 
- Comparar alguna paraula amb la llargada del nostre nom. 
- Fer una estadística dels noms: comptar quants nens tenen el nom llarg i quants el tenen curt; fer el mateix amb els noms de les nenes...

dissabte, 12 de setembre de 2015

PASSEM LLISTA


He trobat una altra manera de passar llista, potser més enfocada a l'escola bressol o a P3:



ALGUNES POSSIBILITATS 
- Passar llista tots junts.  Això implica anar canviant de cançons o la nostra manera de saludar-nos (amb veu de follet, de drac, no dient el nom sinó com va vestit...) per poder mantenir l'atenció dels infants.
- Cada nen/a quan arribi, posa el seu cartellet al lloc corresponent. Després, l'encarregat mira si tots els cartellets són correctes. 
- Moure el nostre coixí, tresor...

diumenge, 6 de setembre de 2015

NOUS REPTES

Al llarg del curs vaig agafant idees dels altres blogs i del pinterest i, faig un llistat de propostes que m'agradaria fer. Alhora, se'm plantegen nous dubtes pedagògics que m'han sorgit o que m'han plantejat els companys/es.

Cal posar noms a les taules?
- Els noms serveixen per etiquetar a cada nen/a a un lloc establert? 
- Si les etiquetem, els infants aprenen més ràpidament els noms? 
-Per poder-los donar l'oportunitat de barrejar-los quinzenalment tot "obligant-los" a compartir el seu lloc  amb nens/es que no tenen gaire relació? 
- Per què "tota la vida s'ha fet així"?

Què suposaria el fet de deixar-los fer i no posar noms a les taules?
 - Que els infants lliurement escullarien on volen seure i amb qui; a més a més, encara que estiguin uns dies o unes setmanes amb el mateix company, la majoria de vegades es cansen i sempre van variant. 
- Que poden arribar a acords amb els altres nens/es tot afavorint la seva autonomia i presa de decisions. 
  
Cal posar nom als llapis?
- Si els etiquetem, poden ser més responsables ja que "el llapis és seu". 
- Si els etiquetem, no es barallen tant. 
- Si no els etiquetem, no sorgeixen problemes ja que no "són nostres". 
- Si no els etiquetem, afavorim que siguin conscients que el material és comú i TOTS hem de ser responsables. 

Cal disposar d'una capseta amb el material del mateix alumne (estoig)?
- Sí és així, afavorim que siguin responsables del seu material (cadascú té el mateix).
- No tenen l'oportunitat i el repte de compartir el material comú i així "evitem problemes", però com a mestres hem d'afavorir la seva autonomia i actuar com acompanyants. 


 Certament, he observat que si els fem partícips són més responsables perquè "allò, ho he fet jo" com per exemple: etiquetar les caixes de les joguines del pati, els noms dels carpesans...

Potser, només cal tenir SENTIT COMÚ.  
Què en penseu? Què fareu aquest curs?

dissabte, 5 de setembre de 2015

Caixeta de benvinguda

Aquí teniu una proposta ben senzilla i bonica:


 


I què podem fer a infantil? 
Demanar als pares que facin (decorin...) una capseta amb els seus fills i que hi posin fotografies de l'estiu, tresors que han trobat (pedres, cloïsses...), el seu peluix preferit... Es tracta de fer-los sentir protagonistes i també de potenciar l'expressió oral.

dimarts, 1 de setembre de 2015

LA MALETA DEL MESTR@

La nostra feina ens fa estar pendents de qualsevol material assequible i reaprofitable. Moltes vegades, podem comprar certs aliments pel pot transparent que ens ser profitós aula. 

I aquí teniu algunes idees:

- Envàs/Galleda transparent de les crispetes per a guardar moltes coses: taps, lletres a confegir... 
- Taps de plàstic de diverses mides: de detergents, d'ampolles d'aigua i de refrescos... per fer seriacions, classificacions...
- Taps de suro per estampar i seriar. 
- Envasos transparents i forts d'olives macerades per guardar botons, etc.
- La "carcassa" del coco per fer construccions, música...
- Oueres per fer animals (aranyes....); seriar; agrupar colors. / Joc "Wari". 


- Capses de roba interior i de camises per guardar material pedagògic (làmines de grafo, làmines de mates...)
- Les cloïsses, els cargols i els vidres desgastats que podem trobar a la platja per a tocar (textures, temperatura...) i fer sèries.
- Les etiquetes de la roba per fer seriacions i classificacions tenint en compte el material (tela, cartró, plàstic...), el color, la forma (cercle, rectangular...), etc.
- Les safates de porexpan i transparents de la carn i la verdura per emmagatzemar peces, jocs... 
- Els botons de roba vella (recordeu que si heu de llençar roba que no la podreu donar, podeu descosir els botons i aprofitar-los).
- Les xapes de les llaunes per fer sèries i aparellar.  
- I moltes coses més: aquí teniu la llista amb altres materials que vaig publicar.



Us recomano que aneu emmagatzemant aquests materials ja que sempre ens són d'utilitat.